Zaręczyny i co dalej? Checklista do pobrania!

Dziś opowiem Wam kilka ważnych kwestii na temat przygotowania do organizacji ślubu i wesela.
Pierwsze pytanie jakie słyszę najczęściej od klientek to: od czego zacząć? Co zrobić po kolei? Jak to wszystko ogarnąć? Postanowiłam więc napisać o tym post i trochę Wam tą drogę do przygotowań ułatwić 🙂


Nadszedł ten dzień kiedy posiadasz już pierścionek na palcu, ogarnia Cię wielka euforia. Gdy zaręczynowe emocje opadną wpadasz w szok, ponieważ przed Tobą ślub! Najważniejszy dzień Twojego życia! Jest tyle do zrobienia! Od czego zacząć, jak ogarnąć masę tych spraw nie zapominając o niczym? Znasz to? Przede wszystkim – weź głęboki oddech i zatrzymaj się na chwile, właśnie organizujesz najpiękniejszy dzień w swoim życiu 🙂 Nie pozwól sobie żeby takie myśli i ślubna gorączka ogarnęła Ciebie w całości i utrudniła Ci czerpanie przyjemności z planowania!

Kiedy zacząć przygotowania?

Tak naprawdę im więcej macie czasu tym lepiej, choć uważam, że optymalny czas na zorganizowanie ślubu to 12 miesięcy. Jeśli zależy Wam na idealnym terminie podczas ścisłego sezonu weselnego w wymarzonej sali, należy zarezerwować ją o wiele wcześniej (niektóre obiekty mają zarezerwowane terminy dwa lata do przodu!).
Natomiast z resztą spraw „uporacie się” spokojnie w rok. Najważniejsze to stosować się do zasady „Krok po kroku”.

Czy jest mi potrzebny Wedding Planner?

Organizując ślub samodzielnie potrzebujesz zdecydowanie więcej czasu niż w przypadku współpracy z wedding plannerem, który potrafi zorganizować ślub nawet w kilka miesięcy. Wynika to między innymi z jego wiedzy na temat rynku ślubnego, stałej współpracy z wieloma podwykonawcami, oraz orientowaniem się co jest priorytetem, a co nie w danym czasie.
Jeśli więc nie do końca czujecie się na siłach samodzielnej realizacji takiego przedsięwzięcia, mogę zupełnie obiektywnie stwierdzić, że pomoc wedding plannera jest tutaj nieoceniona i warto skorzystać z takiej pomocy. Warto jest w taką współpracę zainwestować. Ma się wtedy wielkie poczucie kontroli nad organizacją, oraz czerpie się z niej wielką przyjemność.

fot. Ola Gruszka Fotografia

Od czego zacząć?

Najważniejsza rzecz o której musisz pamiętać to spokój! Im więcej rzeczy ustalicie na spokojnie, tym mniejsze ryzyko, że o czymś zapomnicie. Na początku Waszej przygody musicie usiąść i obgadać kilka istotnych kwestii zanim podejmiecie jakiekolwiek działania. Pamiętajcie, że czeka Was wiele stresujących, emocjonujących ale również pięknych chwil związanych z organizacją najpiękniejszego dnia w Waszym życiu. Pewne kroki powinny być bardzo przemyślane, żeby nie trzeba było się cofać, lub wpadać w panikę, bo o czymś zapomniałaś.

Data ślubu i wesela.

Na początku zastanówcie się nad datą która będzie wymarzonym dniem Waszego ślubu. Czy ma dla Was znaczenie pora roku? Dzień tygodnia?
Czy ma być to ścisły sezon weselny? Czy jednak wolicie jesienne lub nawet zimowe klimaty?
Jeśli Waszym marzeniem jest organizacja ślubu w ścisłym sezonie weselnym, kiedy jest bardzo ciepło, rekomenduję zaczęcie organizacji jak najszybciej, lub przemyślenie opcji wesela w środku tygodnia (na przykład czwartek), będziecie mieć wtedy trochę większą dostępność terminów u podwykonawców. Jeśli macie już swoją wymarzoną datę od dawna, która jest dla Was ważna – to cudownie!

fot. Romantyczne śluby

Forma ślubu

Następnie usiądź wygodnie ze swoim ukochanym i na spokojnie porozmawiajcie o tym jak powinien wyglądać ten dzień. Na początku ustalcie jaki to będzie ślub? Kościelny, Cywilny w Urzędzie Stanu Cywilnego.
A może ślub w plenerze? Cywilny poza urzędem, lub na przykład humanistyczny, o którym pisałam w tym poście. Ślub kościelny poza murami kościoła to w Naszym kraju niestety rzadkość, zdarzają się nieliczne przypadki organizacji, ale jest to bardzo żmudny i długotrwały proces, który może zakończyć się niepowodzeniem.

Foto: Ola Gruszka Fotografia

Styl i motyw przewodni

Jeśli mamy już swoją wymarzoną datę i wybraną formę ślubu należy zastanowić się nad stylem i motywem przewodnim ślubu i wesela. Będzie mieć to duży wpływ na wybór sali oraz wszystkich dodatków, dlatego warto się do tego procesu przyłożyć. Na początku koniecznie załóż sobie konto na portalu Pinterest i zbierz inspiracje, które najbardziej Ci się podobają. Następnie koniecznie skonfrontuj to z konkretnymi stylami. Wiedza na temat konkretnego stylu jaki wybrałaś pomoże Ci w uzyskaniu spójności nad wszystkimi elementami, które stworzą piękną całość. Więcej o stylu i motywie przewodnim możesz przeczytać tutaj.

fot. Ola Gruszka

Ustal budżet ślubny

Uśredniony koszt organizacji ślubu i wesela waha się w granicach 60 000 – 80 000 zł. Natomiast spokojnie taką uroczystość można zorganizować za 30 000 zł (można też za 100 000 zł), wszystko zależy od Waszych możliwości finansowych i Waszych preferencji. Na początku należy ustalić jaka kwota jest dla Was do przyjęcia, a jaka to totalne szaleństwo. O tym jak stworzyć budżet ślubny dowiecie się tutaj.

Przygotowanie budżetu ślubnego

Stwórzcie listę gości

Kolejna sprawa to lista gości. Zróbcie ją zanim wybierzecie się oglądać wymarzoną salę. Lista gości powinna zostać wykonana po stworzeniu budżetu, dzięki temu będziecie mogli skonfrontować liczbę gości z założoną kwotą w budżecie.
Niech każde z Was osobno stworzy listę gości, następnie porównajcie listy ze sobą i wykreślcie nazwiska które się dublują. Dajcie sobie kilka dni, niech lista gości „odpocznie”, być może przez ten czas chcielibyście kogoś wykreślić, lub może dopiszecie na Waszą listę kogoś jeszcze?
Zapiszcie taką listę do programu w komputerze. Będziecie do niej często zaglądać, ważne jest żeby mieć ją przy sobie, na przykład na urządzeniu mobilnym. Więcej o tym jak stworzyć listę gości dowiecie się tutaj.

fot. Łukasz Popielarz fotografia

Poszukiwania sali weselnej

Rok przed Waszą uroczystością to absolutne minimum na rezerwację takiego miejsca!
Wszystko zależy od wybranego terminu, od tego czy ślub i wesele odbędzie się w ścisłym sezonie, w weekend, czy może w środku tygodnia.
Do wyboru i rezerwowania sali przydadzą Wam się odpowiedzi na pytania zadane w poprzednich akapitach. Jest to w zasadzie podstawa do wyboru sali, ponieważ jeśli wybraliście ślub w plenerze – sala musi mieć do tego miejsce. Styl w jakim zorganizujecie ślub, lub motyw jaki wybierzecie powinien zgrać się z klimatem i architekturą sali. Jeśli na liście gości macie 150 osób – sala musi mieć odpowiednią ilość przestrzeni. Jeśli chciałabyś dowiedzieć się więcej na temat wyboru sali weselnej, zapraszam Cię do tego posta.

fot. Ola Gruszka

Rezerwacja kluczowych wykonawców

Gdy mamy już ustalony budżet, wybraną datę, oraz wymorzoną salę – możemy rozglądać się za oprawą muzyczną, filmem i fotografem. Pamiętajcie, że u tych najlepszych terminy w ścisłym sezonie rozchodzą się jak „ciepłe bułeczki”, więc gdy konkretny wykonawca wpadnie Wam w oko – nie zwlekajcie z odezwaniem się do niego celem rezerwacji terminu. Rok przed uroczystością jest to najlepszy czas na rezerwację kluczowych wykonawców. Jeszcze wtedy jest z czego wybierać, natomiast jeśli będziemy odwlekać decyzję, ktoś może nam sprzątnąć termin sprzed nosa. Dlaczego rezerwujemy wykonawców właśnie teraz? Ponieważ w wiadomości z zapytaniem o termin ważne dla podwykonawcy będą informację- budżet, data, miejsce ślubu, oraz ilość gości.

fot. Ewa Bernaś

Kiedy zacząć poszukiwania dekoratora?

Uwierzcie mi, naprawdę dobrych i kreatywnych dekoratorów jest na rynku ślubnym bardzo niewiele. Terminy w ścisłym sezonie rozchodzą się u nich bardzo szybko! Nie czekaj do ostatniej chwili na decyzję o ślubnych dekoracjach, ponieważ może zdarzyć się tak, że niestety nie będzie z czego wybierać.
Najlepszy czas na rezerwację terminu u dekoratora do 8 – 6 miesięcy. Nie musicie znać konkretnie całego zamysłu dekoracji. U wielu dekoratorów projekt można modyfikować nawet po podpisaniu umowy. Jednak gdy już zarezerwujecie termin, możecie spać spokojnie 🙂

fot. Ewa Bernaś

Co dalej?

Powyżej przedstawiłam Ci kilka najważniejszych kroków od których powinnaś zacząć organizację ślubu i wesela.
Oczywiście to dopiero początek! Pozostało jeszcze wiele elementów organizacji najpiękniejszego dnia w Twoim życiu.
Do dalszego planowania z pewnością przyda Ci się checklista, którą dla Ciebie przygotowałam. Potraktuj ją jak pierwszy prezent z okazji zaręczyn 🙂
Pozwoli Ci ona zorganizować ten piękny dzień punkt po punkcie, dzięki temu nie wpadniesz w szalony wir przygotowań i będziesz mieć kontrolę nad wszystkim. Będziesz wiedzieć jaki jest następny krok i sukcesywnie odhaczać wykonane już punkty.

Wystarczy wypełnić poniższy formularz, checklistę prześlę Ci mailem 😊

Czytelnicy czytają również

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *